Met type 1 op reis!

Te gek, je bent er! Waar je ook naartoe bent gereisd, het is altijd fijn om aangekomen te zijn op de plaats van bestemming. Hoewel je misschien ontzettend blij bent dat al je infuussetjes en naaldjes veilig zijn aangekomen, kan je echter op je reisbestemming zelf ook nog de nodige kopzorgen hebben door je diabetes. Hoe kan je hier het beste mee omgaan zodat diabetes type 1 je reis niet zal verplesten?

Tip: Overal ter wereld zijn snoepjes en Oreo’s te koop”

Wil je meer tips? Lees alle reistips voor reizen met diabetes type 1!

Waar moet je allemaal rekening mee houden?

Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden als je op je bestemming bent aangekomen. Hierbij maakt het natuurlijk wel uit of je een weekendje naar Drenthe gaat of een half jaar gaat backpacken in Zuid-Amerika. Kijk ook eens naar alle tips!

Ander weer

Als je op reis gaat, is het vaak warmer of kouder dan bij ons. Dit kan van invloed zijn op je bloedsuikers. Het is handig om hiermee rekening te houden en er van tevoren op te anticiperen.

Warm weer

Over het algemeen word je meer insulinegevoelig bij warm weer. Dit betekent dat je vaak toe kunt met minder insuline. Dit verschilt echter wel van persoon tot persoon, sommige mensen schieten met warm weer juist de lucht in. Hitte is ook van invloed op hoe goed je insuline werkt, omdat je het natuurlijk in het meest ideale geval op koelkast temperatuur bewaart.

Koud weer

Bij koud weer word je juist minder insulinegevoelig. Hierdoor kan het zijn dat je dus meer insuline nodig hebt. Ook kan je insuline gaan bevriezen als het erg koud is, dan verliest het zijn werking.

Tijdverschil

Houd er rekening mee dat het op de plaats van bestemming vroeger of later kan zijn dan thuis. Dit is met name de eerste dagen van invloed op je diabetes. Ook een jetlag kan je diabetes beïnvloeden.

Ander eten

Een van de leukste dingen van op reis gaan is de lokale keuken ontdekken. Maar zie met een curry of een bord vol rijst met bonen of mierzoete baklava maar eens in te schatten hoe veel gram koolhydraten erin zit. Houd er dus rekening mee dat je anders eet als je op reis bent en misschien ook wel op andere tijdstippen. Je hebt vaak wat tijd nodig om hieraan te wennen.

Andere activiteiten

De meeste mensen gaan thuis niet ziplinen, raften of mountainbiken. Houd er rekening mee dat hierbij een dosis adrenaline komt kijken waarvan je kunt stijgen, maar dat je ook lichamelijk actief bezig bent en weer kunt zakken. Dextro, insuline, meten en tijd zijn hierin belangrijk. Lees alle handige tips over hoe je met andere activiteiten om kunt gaan.